Onderwijskundige onderbouwing & Kwaliteitsbeleid
Bureau Arbeid en Ontwikkeling
- Onderwijskundige onderbouwing
De scholing Werkdruk & Waarde: Balans in betekenisvol werk is opgebouwd volgens het
principe van constructive alignment (Biggs & Tang, 2011). Dit betekent dat de leerdoelen,
werkvormen en toetsing in samenhang zijn ontworpen, zodat elke deelnemer aantoonbaar
de beoogde leeruitkomsten bereikt.
- Leerdoelen: gericht op het hanteren van werkdruk, ethische dilemma’s en het versterken
van professionele identiteit. - Werkvormen: e-learningmodules met kennisclips, literatuurstudie en reflectieve
opdrachten, passend bij hbo-denkniveau. - Toetsing: elke module wordt afgesloten met een digitale toets (meerkeuzevragen en
casusvragen) die automatisch wordt beoordeeld. Alleen bij voldoende resultaat ontvangt de
deelnemer accreditatiepunten en een certificaat.
De cursus sluit inhoudelijk aan bij actuele en valide vakliteratuur, waaronder Toegepaste ethiek in sociaal werk (Van der Corput et al., 2022), De brede basis van sociaal werk
(Spierts et al., 2023), Kan ik daar wat aan doen (Wevers, 2018), Kijk naar de context
(Linders, 2024) en de Beroepscode Sociaal Werk (BPSW, 2025).
Door deze opzet wordt de vakkennis verdiept, actueel gehouden en direct toegepast op de
beroepspraktijk van jeugd- en gezinsprofessionals.
- Kwaliteitsbeleid Bureau Arbeid en Ontwikkeling
Bureau Arbeid en Ontwikkeling waarborgt de kwaliteit van scholing door een
samenhangend kwaliteitsbeleid dat zich richt op inhoud, uitvoering en evaluatie.
- Inhoudelijke actualiteit: Literatuur en beroepscodes worden jaarlijks geactualiseerd en de
modules worden aangepast aan de laatste inzichten in het sociaal werk. - Deskundigheid opleider: De scholing wordt ontwikkeld en verzorgd door een
geregistreerd arbeidsdeskundige en docent- expert sociaal werk met ervaring in
curriculumontwikkeling en evaluatie onderwijs, training en coaching. - Evaluatie en feedback: Iedere deelnemer vult na afloop een digitale evaluatie in.
De resultaten worden systematisch geanalyseerd en gebruikt voor verbetering van de
scholing. - Kwaliteitscyclus: Jaarlijkse evaluatie van programma en literatuur en feedback door
collega-docenten en afstemming op beroepsprofielen van SKJ en Registerplein. - Organisatorische borging: Klachten worden afgehandeld volgens de klachtenregeling van
Bureau Arbeid en Ontwikkeling; deelnemersgegevens en certificaten worden conform AVG-
richtlijnen beheerd.
Met dit beleid wordt geborgd dat de scholing niet alleen accreditatiewaardig is, maar ook
duurzaam bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van jeugd- en gezinsprofessionals.

